Техника, материал: смесена техника – медни касети, гоблен, камък
Размери: 260/1052 см.
Марин Иванов Върбанов завършва декоративен текстил в Академията за приложни изкуства в Пекин. Работи в областта на монументалния текстил. Професор в НХА, основател на Катедрата по текстил и мода (1959), а по-късно гобленната секция в Университета Ню Сауд, Сидни –Австралия. През 1986 г. основава Институт по съвременна текстилна пластика в Китайската академия по изящно изкуство в Ханджоу - Китай. Живее и твори във Франция от 1976 до 1982 г.
Наричан “магьосникът в текстила” проф. Марин Върбанов поставя началото на цяла школа български текстилци, която възражда основата на килимарството. Събира в едно балкански, родопски и странджански багри, съчетава вълна, памук, коноп, достигайки съвършени форми от привидно примитивен материал. Творбите му - стенни килими, скулптури от вълна и памук, фрески от гайтани, макар и с много български дух са космополитни и мерят ръст със световни образци. Той е и първият български творец и преподавател, акцентирал вниманието върху взаимодействието между архитектурна среда и гоблен.
В творческата си зрялост през 1985 г. “магьосникът в текстила” се връща в Китай, за да стане първият чужденец преподавал дизайн и да въведе системата на меката скулптура в изкуството.
".....През 1952 г. младият Върбанов - бъдещият известен майстор на гоблена, направил революция в това изкуство, научава за възможността да замине за Пекин. Кандидатства и се оказва единственият ентусиаст. Решението да тръгне предопределя живота му. Години по-късно синът му, Феникс, ще си спомни, че баща му му е разказвал как вярва в прераждането, защото, когато попада в град Хан Джоу, има чувството, че се е разхождал из него. Днес там има академия на името на Върбанов. Прераждане... Дори са му викали Китайчето.
Пекин си е Пекин независимо от комунистическите гарнитури и лозунги - имперски, величествен. Гостенинът трябва първо да научи китайски. Оказва се талантлив - до края на живота си Върбанов говори великолепен китайски. Но среща в коридорите на Пекинската художествена академия младата Сун - изящна като статуетка, фина и изискана. Тя, отличничката, ще му помага да учи езика. Влюбва се веднага, но защо тя обиква слабичкия българин с мустаците и буйната къдрава коса... Чар, магия? Сун никога не разкрива тази мистерия...... "
Произведението "1300 години българска държава" е монументален гоблен, като е изградено с медни касети и камък.
Изключително елегантно са изобразени ключови исторически моменти от българската държавност.
Върбанов възражда основата на килимарството, като събира в едно балкански, родопси и странджански багри, съчетавайки вълна, памук, коноп, достигайки до съвършени форми.
Творбата „1300 години българска държава“ показва космополитния български дух, като прави така че гобленът да взаимодейства с архитектурната среда.
Етаж -1, Театър Азарян