ОБРАТНО КЪМ НОВИНИ

ОТВОРЕНО ПИСМО ОТ НДК ВЪВ ВРЪЗКА С ПОЗИЦИЯ НА СЪЮЗА НА АРТИСТИТЕ В БЪЛГАРИЯ И ОТКРИТО ПИСМО НА БОЙКО ИЛИЕВ ДО МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА МАРИАН БАЧЕВ

30 Jan, 2025

Относно т.нар. Нов театър – НДК
 
На първо място трябва да се отбележи, че това е помещение, което никога не е било узаконявано като театър. Статутът му към днешна дата е на магазин.
Нещо повече – Невена Урумова/Бойко Илиевпри подписването на договора за наем с НДК на 4.08.2014 г. са се задължили да осигурят всички необходими документи за узаконяването на извършваната в помещението театрална дейност. Съгласно договора, подписан за 10-годишен период, наемателят в лицето на Бойко Илиев, съгласно чл.III, т.3.2 от Договора е „длъжен да осигури за своя сметка всички лицензи и разрешителни необходими за осъществяването на дейността в Обекта и ги поддържа валидни през целия наемен срок, съгласно уговореното в т.1.1.1. от договора, а именно за театър.“
Възниква въпросът защо през всичките 10 години това е допуснато от ръководствата на НДК и защо г-н Бойко Илиев не е бил санкциониран, а е оставен незаконно да експлоатира даденото му помещение като театър?
Служители на главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ многократно са сигнализирали г-н Илиев, че неговото оборудване, включително пода, тавана, седалки, сцена, завеси, междуредово пространство и т.н. не отговарят на изискванията за безопасност при пожар, което ги прави автоматично негодни за експлоатация и театъра е трябвало да бъде отдавна затворен. Твърденията, че той е „дарил“ голяма част от оборудването на НДК са нелепи и не отговарят на действителността. От екипа на НДК многократно сме се обръщали към г-н Илиев с молба да остави помещението празно като изнесе оборудването си. Както става ясно от гореизложеното, последното е незаконно и неизползваемо и неговото отстраняване е допълнителен разход за НДК. Още повече, че в договора за наем се съдържа текст, задължаващ наемателя да изнесе оборудването си от наетото от него помещение и при неизпълнение на това условие, същият дължи допълнително два наема, необходими да покрият разходите по отстраняване на оборудването и изпразване на помещението. В тази връзка трябва да се подчертае, че дружеството винаги е било коректно и се е отнасяло с разбиране към затрудненията и нуждите на Нов театър – НДК.
Г-н Бойко Илиев също така е наясно, че за да функционира законно това пространство като театрално е необходима голяма инвестиция в изцяло ново преустройство и оборудване. От страна на НДК също са провеждани многократно разговори с него по темата. За това е информирано и Министерството на културата с няколко писма.
В момента са предприети стъпки в посока решаване на казуса със съответните органи за проектиране и възможност за узаконяване на пространството, за да функционира то като театър.
 
 
По темата с Театър Азарян:
 
Театър Азарян (зала 2 на НДК) е открит през октомври 2015 г., когато изпълнителен директор на дружеството е Мирослав Боршош. През 2022 г. при проверка на служители от главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ са установени редица нарушения, описани в „Протокол от 05.10.2023 г. за резултати от комплексна проверка, извършена на основание чл.125, ал.1, т.1 от ЗМВР“. Проверката показва, че липсват сертификати за пожаробезопасност, удостоверяващи класа на реакция за огън за монтираните в залата седалки, завеси, подова настилка на сцената, нередности, свързани с междуредовите пространства и др. По предписание на дирекцията, Националният дворец на културата е бил задължен до септември 2024 г. да подмени седалките, завесите и т.н, за да отговарят на съответните изисквания, което би коствало на дружеството много голям неплануван разход.
Тъй като седалките са нови и при установяване липсата нанеобходимите сертификати, настоящето ръководство на НДК, проявявайки грижа и отговорност, се обръща към “Изпитателен център по пожарна и аварийна безопасност“ към МВР, като лабораторните изследвания за устойчивостта на пластмасата, текстила и пенопласта затвърждават първоначалната оценка на дирекцията и дори показва още по-сериозни проблеми по така закупеното оборудване от тогавашният изпълнителен директор. Предписанието на компетентните органи е пространството да се затвори. След проведена среща на г-жа Андрияна Петкова с главен комисар Джартов, директор на главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ е договорен удължен срок до септември 2025 г. за изпълнение на предписанията. Всичко това забавя разгръщането на програмата за развитие на това пространство.
Важно е да се отбележи, че, както Театър Азарян, така и останалите културните пространства в НДК са сред основните приоритети във визията на г-жа Петкова за развитие на дружеството. Израз на този стремеж е разработената от нея и г-жа Нина Найденова културната програма за развитие на НДК, представена на Министерството на културата, програмата за възобновяване на Салон на изкуствата и превръщането му в серия от инициативи (тематични седмици, свързани със сценичните изкуства, които да текат през цялата година), новият фестивал „Дворецът на куклите и децата“, който стартира на 1 юни 2024 година, богатата програма на Новогодишния музикален фестивал и т.н.
Силно ново начало на „Салон на изкуствата“ беше дадено още през септември миналата година с изложбата на международно признатия артист Живко Седларски. От своя страна фестивалът „Дворецът на куклите и децата“ има амбицията да се превърне в ежегодно събитие, което да е насочено изцяло към най-младата аудитория, като основната му мисия е да развива таланти, да образова и да изгражда вкус към изкуство у децата. И през настоящата година фестивалът отново ще включва представления и опера за деца, концерти, изложби, детски работилници, както и конкурсна програма целяща стимулиране на детското творчество.
 
По повод Национален център за книгата
 
Във връзка с финансовото и културно развитие на НДК настоящето ръководство на дружеството разработи нова организационна, икономически релевантна структура, с която цели да разшири дейността на кино Люмиер (зала11) и Театър Азарян, както и да модернизира изцяло структурата на управление. В качеството си на член на Борда на директорите проф. Надя Миронова се ангажира да разработи и представи проект за новата структура, която след приемане от Съвета на директорите е предоставена за одобрение от принципала на НДК- Министерство на културата. В нея по препоръка на г-жа Миронова, са премахнати всички звена, които са във финансова тежест на дружеството, в това число и Национален център за книгата. Въпреки постигнатите добрите финансови резултати през последната година, с ръст на приходите от 57 %, дружеството все още е на загуба. След няколко писма за изглаждане на детайли по структурата, Министерството на културата я одобрява. Позицията на експерта, работещ в „Национален център за книгата“ е запазена и той е преместен в отдел „Творческа дейност“.
 
В заключение тиражираните публично твърдения на Съюза на артистите в България и на г-н Бойко Илиев са неверни тъй като не отговарят на обективната действителност.
 
Ръководството на Националния дворец на културата е било и продължава да бъде отворено за диалог с всички браншови организации, в това число и със Съюза на артистите в България.