ОБРАТНО КЪМ СЪБИТИЯ

"ЛИЦЕ СРЕЩУ ЛИЦЕ" - КИНОМАНИЯ 2018 (ретроспектива)

17:45ч. 11.11.2018 кино Люмиер Лидл

режисьор и сценарист – Ингмар Бергман
Швеция, 1976, 130 мин.
режисьор и сценарист - Ингмар Бергман
продуценти - Ингмар Бергман и Ларш-Уве Карлберг
оператор - Свен Нюквист
монтаж - Сив Лундгрен
музика – творби на Моцарт
художници - Ане Терселиус-Хагегорд, Анна Асп и Маги Стриндберг
продукция на Cinematograph/Sveriges Radio/TV2
награди и номинации:
„Златен глобус” за чуждоезичен филм
2 награди на Лосанжелиската критика – за чуждоезичен филм и актриса на Лив Улман
Награда на Нюйоркската критика за най-добра актриса на Лив Улман
2 номинации за “Оскар” – за режисура и актриса на Лив Улман
Номинация за „Златен глобус” за драматична актриса на Лив Улман
Номинация за БАФТА за най-добра актриса на Лив Улман
в ролите:
Лив Улман (д-р Йени Исаксон), Ерланд Юзефсон (д-р Томас Якоби), Гунар Бьорнстранд (дядото), Айно Таубе-Хенриксон (бабата), Кари Сюлван (Мария Якоби), Йоста Екман (Микаел Стрьомберг), Кеби Ларетей (пианистка)
 
Затормозена от спомени от детството си, психиатърката Йени Исаскон е докарана до ръба на нервна криза. Грижите за нея поема Томас Якоби – брат на един от нейните пациенти.
Д-р Исаксон осъзнава, че не разбира собствената си същност. Тя, която си изкарва прехраната, анализирайки мислите на другите, открива, че не е изследвала цели области в самата себе си.

Енергията на бергмановото повествование и обсебващия му начин на работа с актьорите никога не остаряват. Към 1976 г. Бергман е заменил уклона си към мистериозното и неясното със суров, неразкрасен реализъм и Лице срещу лице смело се опитва да изследва подсъзнателното, за да илюстрира вътрешната криза на героинята. Непоколебимата отдаденост както на режисьора, така и на Улман провокират гравитационно поле, на което е трудно да се устои. Ако киното в същността си е воайоризъм, позволяващ ни безопасно да наблюдаваме мъчителните интимни моменти на непознати, тогава сцените с кризата в Лице срещу лице са сред най-паметните в развитието на това изкуство. С този филм, дори повече отколкото със Сцени от един семеен живот, Улман се утвърждава като саморазголващата се свръхактриса на 70-те години, способна да ни завлече самоотвержено до неподозирани дълбини, при това правейки го затрогващо убедително.
Майкъл Аткинсън, сп. „Sight & Sound”

ТОП СЪБИТИЯ

"АКО НЯМАХ ЛОШИ СЪНИЩА"

18:30ч. 09.11.2018 Театър Азарян